sterMasterclass ster ComponiststerKoren sterTekstdichter sterKunstwerksterDocenten

kimogo Sjamaes

Kinderkoor Sjamaes werd in 1980 opgericht in de Maastrichtse wijk Scharn ( in het dialect : Sjaan), vandaar de naam Sjamaes. Het koor staat onder begeleiding van Fabienne  Kortooms en telt ongeveer 40 kinderen in de leeftijd van 6 tot 19 jaar.

Het kinderkoor zingt uiteenlopende muziekstijlen van kerkmuziek en opera tot pop en musical, waarbij er meestal meerstemmig wordt gezongen. De begeleiding bestaat uit piano en drums, maar er wordt ook a capella gezongen.

In de loop van de  34 jaar dat Sjamaes bestaat, heeft het koor een redelijke reputatie opgebouwd.  In 2005 heeft Sjamaes meegewerkt aan de opera La Bohème en in 2007 aan opera Carmen, twee producties van Opera Zuid.

In 2009 is Sjamaes te zien geweest op de Duitse televisie bij het programma “Wilkommen bei Carmen Nebel”. In juli waren zij te gast bij de Vrijthofconcerten van André Rieu. Samen met Carmen Monarcha zongen zij het lied “Earth Song” als eerbetoon aan Michael Jackson. Met dit lied was het koor in alle 8 shows tijdens de kerstperiode te zien in Brussel, Antwerpen, Arnhem en Hasselt.

In oktober 2010 deed Sjamaes mee aan de masterclass “De Maastrichtse Jeugd Zingt” georganiseerd door de Groote Societeit  in het kader van haar 250 –jarig bestaan , waar zij de aanmoedigingsprijs won.

In juli 2011 heeft Sjamaes in het kader van de Heiligdomsvaart samen met twee  andere koren die ook deelnamen aan  de “Maastrichtse Jeugd Zingt “ het voorprogramma verzorgd van het  London Gospel Choir . Daarnaast heeft Sjamaes met plezier meegewerkt aan de Kerst-dvd van André Rieu.

Ook in 2012 heeft Sjamaes verschillende speciale optredens gegeven, zoals met het Belgisch kinderkoor KiDi en met het blazersensemble Zuiderwind. Het jaar werd afgesloten  met een prachtig Weihnachtskonzert in Recklingenhausen, waar de kinderen samen met het ruim 80 man sterke Ruhrkohle Chor optraden.

In 2013 was Sjamaes te gast tijdens een drietal feestelijke jubileumconcerten van het Arka Symfonieorkest uit Maastricht, waar onder meer de Carmina Burana  van Carl Orff opgevoerd werd. Ook heeft het koor enkele uurtjes in de opnamestudio doorgebracht om een deel van de vrolijke Maastrichtse kinderliedjes van de CD “Kakkestolemeie “van de Veldeke Krink Mestreech in te zingen. Het jaar werd afgespoten met een mooi optreden tijdens het jaarlijkse kerstconcert van De Mestreechter Staar.

In 2014 trad Sjamaes op met de Koninklijke Harmonie Ster van Maastricht tijdens het Royal Mid Lent Concert, waarin swingende musicalnummers ten gehore werden gebracht . In juli volgden de kinderen een geweldig fijne en leerzame workshop van Herma van Piekeren , die onder meer muzikaal kinderleider is bij veel Joop van den Ende producties.

Als U meer wilt w eten over de repetities, optredens en activiteiten , bezoekt U dan eens de website:

www.sjamaes.nl

Met vragen of voor meer informatie kunt U altijd contact opnemen via :

inderkoor.sjamaes@gmail.com

ster Home   ster De Maastrichtse Jeugd Musiceert ster Contact