sterDe Dag ster Masterclass ster Deelnemers ster Sponsoren ster ContactTwitter

De artistiek leider op 5 november is Linda Wings.

Ze zal bij de invulling van deze dag ondersteund worden door Els Roobroeck, Dönci Banki en Gijs ter Haar

Linda Wings

De jeugd een stem geven en mogelijkheden bieden om zichzelf te ontplooien is een voorrecht! Dit jaar heb ik de eer om als artistiek leider deel te mogen uitmaken van een bont gezelschap aan gemotiveerde talenten, authentieke woordkunstenaars die de deelnemers begeleiden en een gezellig en enthousiast bestuur Jeugd en Cultuur.

De afgelopen jaren heb ik als duizendpoot gewerkt aan diverse euregionale “spoken word” activiteiten voor de jeugd. Het ontdekken van ruwe diamanten, getalenteerde podiumbeesten en literaire taalvirtuozen was een bijzondere uitdaging. Over de taalgrenzen heen werkte ik aan het verspreiden van het woord op scholen. Bij het horen van poëzie en storytelling begonnen de leerlingen niet meteen te juichen maar na een verrassende workshop van een stoere dichter die met woorden goochelde en prachtige, grappige teksten creëerde die vervolgens voorgedragen werden, veranderde hun houding en werden het ware podiumbeesten. Daar doe je het voor! De jeugd is de stem van de toekomt en dat moeten we stimuleren!

Op 5 november hoop ik velen van u te mogen begroeten.

Tot ziens, Auf wiedersehen, au revoir!

Els Roobroeck

"Actrice en theatermaker Els Roobroeck (Kortrijk, 1981) studeerde in 2008 af aan de part-time opleiding docent/regisseur van de Toneelacademie Maastricht. Daarvoor behaalde ze een master in de logopedische en audiologische wetenschappen aan de Universiteit Gent. In 2013 richtte ze het Vlaams-Nederlandse muziektheatergezelschap Compagnie COVAR op.

Naast haar werk voor COVAR is Roobroeck reeds enige jaren verbonden als regisseur aan de JeugdTheaterSchool Partoet (Maastricht), als gastdocent Jongerenregie aan de Toneelacademie Maastricht en als docent elementair spel bij de Landelijke Oriëntatie Toneelscholen. Daarnaast schrijft en bewerkt Els teksten voor theater.

In haar theaterwerk streeft ze naar verbinding, zowel met het publiek als met andere kunstdisciplines. Theater is voor haar een manier om mensen mee te nemen naar een wereld die aanzet tot voelen, meedeinen en nadenken. Een wereld die het alledaagse apprecieert en het wonderlijke toe laat.”

Dönci Banki

Dönci Bánki (1968) Fysiek theatermaker, bewegingsacteur en mimedocent.
Hij studeerde aan de Dagopleiding Antwerpse Mime Studio ( 1989-1993 ) en sloot deze met goed gevolg af bij Jan Ruts .
Sindsdien werkt hij internationaal als fysiek theatermaker en bewegingsacteur; bij voorkeur op locatie met performances.

In 2000 is hij ook gestart met lessen mime, op basis- en middelbare scholen, en op beroepsopleidingen. Ook houdt hij zich bezig met coaching en regisseren van volwassenen die bezig zijn met bewegingstheater.

Donci maakt voorstellingen waarin beweging, de fysieke speler en de choreografie voorop staan. Hoe vertel ik met mijn lichaam een verhaal? Hoe uit ik een karakter zonder tekst? Hoe beweeg ik, hoe snel gaat die beweging, hoe zet ik een gedeelte van mijn lichaam stil? Een belangrijk kenmerk van zijn stijl is het, zoals hij het omschrijft, 'transformatie-associatieprincipe': beelden zijn voortdurend in beweging, veranderen voortdurend. Steeds wordt het publiek, door een simpele beweging, handeling, verplaatsing of lichtverandering meegenomen in een nieuwe wereld, een nieuw beeld, een nieuwe figuur.

Gijs ter Haar

foto van Ben Kleyn www.benkleyn.nl

Gijs ter Haar is dichter en performer. Zijn taal is er één van vormvaste oerdegelijke no-nonsense in normaal Nederlands, “ik hou niet van cryptogrammen”, zegt hij zelf, ”als niemand je snapt weet je niets te delen”.
De voordrachten zijn doorspekt met het beeld van de dichter zelf en de klare duidelijke taal die zich luidkeels achter hem verschuilt.

Van zijn hand verschenen vijf bundels, de laatste, “Dan is het beter te zwijgen”, in eerste oplage volledig met de hand genaaid. De eerste oplage was op de dag van presentatie uitverkocht en inmiddels is de tweede druk uit.
Verder staat zijn werk in talloze bloemlezingen en publiceerde hij eind 2012 de cd Niemandsland, een samenwerking met de muzikant Jouke Koning.

Als poetry slammer heeft hij meer zeges op zijn naam staan dan elke andere dichter in Europa, 39 in 12 jaar tijd. Hij geeft als gastdocent sinds 2001 workshops poëzie en poetry slam in het Voortgezet Onderwijs, en sinds 2007 masterclasses voor verschillende Nationale talentontwikkeling trajecten.

Hij was de drijvende kracht achter de stedelijke poetry slam in Amersfoort en de Kargadoor in Utrecht. Verder was hij 4 jaar lang de schrijfconsulent bij ZIMIHC huis voor amateurkunst Utrecht.

www.dichtbijgijs.nl
www.facebok.com/PoetrytoPeople

ster Home   ster De Maastrichtse Jeugd Zingt ster De Maastrichtse Jeugd Musiceertster De Maastrichtse Jeugd danst